ALGEMENE VOORWAARDEN
Wij raden u aan om uw aansluiting bij De Geschillencommissie kenbaar te maken.
De klant is immers gegarandeerd van een goede behandeling en een betrouwbare klachtenafhandeling. Door uw ANBOS-lidmaatschap staat u garant voor een professionele werkwijze. Deze werkwijze houdt rekening met de Algemene Leveringsvoorwaarden welke zijn gedeponeerd bij de Sociaal-Economische Raad (SER). Als lid van brancheorganisatie ANBOS bent u akkoord gegaan met deze voorwaarden, het is dus van belang dat u hier te allen tijde rekening mee houdt in uw bedrijfsvoering.
Algemene Voorwaarden Uiterlijke Verzorgingsbranche
(AV CZ/90 december 2009) Deze Algemene Voorwaarden van ANBOS, ANKO en ProVoet zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond in het kader van de Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg (CZ) van de Sociaal-Economische Raad en treden in werking per januari 2010. De CZ stelt het op prijs indien zulks bij een citaat uit deze Algemene Voorwaarden vermeld wordt.
Definities
In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die geregistreerd is bij zowel het HBA als bij de Stichting Geschillencommissie Consumentenzaken, zich al dan niet georganiseerd heeft via een van de brancheorganisaties ANBOS, ANKO of ProVoet, en actief is in de uiterlijke verzorgingsbranche;
HBA: ANBOS:
ANKO: ProVoet:
Consument:
Overeenkomst:
Uiterlijke verzorgingsbranche:
Kappersbedrijf:
Schoonheids- verzorgingsbedrijf:
Voetverzorgings- bedrijf:
Hoofdbedrijfschap Ambachten te Zoetermeer;
Algemene Nederlandse Brancheorganisatie Schoonheidsverzorging te Utrecht;
Koninklijke Algemene Nederlandse Kappersorganisatie te Huizen; Landelijke Organisatie voor de Voetverzorger/Pedicure ‘ProVoet’ te Veenendaal;
de natuurlijke persoon die, anders dan in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf, gebruik maakt van de diensten van een aangesloten ondernemer in de uiterlijke verzorgingsbranche;
de overeenkomst voor een behandeling, en/of levering van producten, op het gebied van de uiterlijke verzorging;
het kappersbedrijf, schoonheidsverzorgingsbedrijf of voetverzorgingsbedrijf;
het bedrijf van het knippen of anderszins behandelen van het hoofdhaar;
het bedrijf dat behandelingen verricht die gericht zijn
op de verzorging van de huid en het uiterlijk van mensen uit schoonheidsoogpunt;
het bedrijf dat behandelingen verricht die gericht zijn op
de verzorging van de voet, voethuid en nagels, mede uit oogpunt van voorkoming van voetklachten;
Geschillencommissie:De Geschillencommissie Uiterlijke Verzorging, Bordewijklaan 46, Postbus 90600, 2509 LP Den Haag;
Branchecodes: De codes van het schoonheidsverzorgingbedrijf, kappersbedrijf of voetverzorgingsbedrijf, respectievelijk de ‘Code van de
schoonheidsspecialist’, ‘Code van de kapper’ en ‘Code van het voetverzorgingsbedrijf’.
ARTIKEL 1 – Toepasselijkheid
Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op de totstandkoming en uitvoering van alle overeenkomsten in de uiterlijke verzorgingsbranche tussen de ondernemer en de consument.
ARTIKEL 3 – Verplichtingen van de ondernemer
ARTIKEL 4 – Verplichtingen van de consument
ARTIKEL 5 – Betaling
ARTIKEL 6 – Aansprakelijkheid
1. Deondernemeristegenoverdeconsumentaansprakelijkvoorschadediehet gevolg is van een tekortkoming die aan de ondernemer of een persoon in zijn dienst dan wel stagiaire is toe te rekenen.
2. Deconsumentistegenoverdeondernemeraansprakelijkvoordoorde ondernemer geleden schade die door een aan de consument toerekenbare tekortkoming is veroorzaakt.
ARTIKEL 7 – Klachten
ARTIKEL 8 – Geschillenregeling
ARTIKEL 9 – Nakomingsgarantie
depotstorting), van één van de volgende situaties sprake is: – aan het lid is surséance van betaling verleend.
– het lid is failliet verklaard.
– de bedrijfsactiviteiten zijn feitelijk beëindigd.
Bepalend voor deze situatie is de datum waarop de bedrijfsbeëindiging in het Handelsregister is ingeschreven of een eerdere datum, waarvan ANBOS, ANKO of ProVoet aannemelijk kan maken dat de bedrijfsactiviteiten feitelijk beëindigd zijn.
ARTIKEL 10 – Wijzigingen
ANBOS, ANKO en ProVoet zullen deze algemene voorwaarden slechts wijzigen in overleg met de Consumentenbond.
ARTIKEL 11 – Afwijkingen
Individuele afwijkingen van deze Algemene Voorwaarden, met inbegrip van individuele aanvullingen, moeten schriftelijk dan wel elektronisch tussen de ondernemer
en consument worden vastgelegd. Afwijkingen zijn alleen mogelijk indien deze in
het voordeel van de consument zijn.